Πληροφορίες Τουρμπίνων

ΤΟΥΡΜΠΙΝΑ ΑΥΤΟΚΙΝΗΤΩΝ TURBO ΙΧ ΟΧΗΜΑΤΩΝ

Οι πιο σημαντικοί παράγοντες που επηρεάζουν τον χρόνο ζωής μιας τουρμπίνας είναι:

• Φίλτρο αέρα

Συνίσταται η αλλαγή στον χρόνο που προτείνει ο κατασκευαστής ώστε να διασφαλιστεί η επιμήκυνση του χρόνου ζωής της τουρμπίνας (ειδικά για αγροτικά – γεωργικά μηχανήματα προτείνεται η συχνότερη αλλαγή λόγω επιπρόσθετης επιβάρυνσης από το περιβάλλον χρήσης). Αν δεν αλλάξετε το φίλτρο αέρα όταν “έρθει η ώρα του” και κατά τη φάση της περιοδικής συντήρησης, το μόνο σίγουρο είναι ότι αργά ή γρήγορα θα προκληθεί ζημιά στον κινητήρα και ειδικά στην τουρμπίνα σας . Κι αυτό γιατί αν οποιαδήποτε είδους βρωμιά περάσει από το φίλτρο αέρος λόγω κακής εγκατάστασης ή παλαιότητας, τότε θα υπάρξει βλάβη στον κινητήρα μέσα σε λίγα μόνο λεπτά καθώς επίσης και στην τουρμπίνα. Με απλά λόγια, η συχνή αλλαγή του φίλτρου αέρα (στα διαστήματα που προτείνει ο κατασκευαστής) θα συμβάλλει δραστικά στην εύρυθμη λειτουργία του κινητήρα σας, την οικονομία στη λειτουργία και στην μακροζωία του. 

• Φίλτρο λαδιού

Συνίσταται η αλλαγή στον χρόνο που προτείνει ο κατασκευαστής για να διασφαλιστεί επαρκής λίπανση. Ένα εξίσου σημαντικό κομμάτι του κινητήρα είναι το φίλτρο λαδιού, το οποίο φιλτράρει κάθε τι που μπορεί να “μολύνει” το λάδι. Στο σύστημα λίπανσης δεν πρέπει να περάσει κανενός είδους βρωμιά για να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία του κινητήρα και της τουρμπίνας. Προβλήματα, επίσης, μπορεί να προκαλέσει η ύπαρξη καυσίμου ή ψυκτικού στο λιπαντικό. Για αυτό το λόγο, πρέπει να γίνεται συχνά έλεγχος και αλλαγή φίλτρου λαδιού, όταν χρειάζεται. 

• Ρευστότητα λιπαντικού

Να χρησιμοποιείται το λιπαντικό με το κατάλληλο ιξώδες για κάθε εποχή για να διασφαλιστεί επαρκής λίπανση

• Εξάτμιση – Καταλύτης – Φίλτρο μικροσωματιδίων (DPF)

Να μην είναι βουλωμένο γενικώς το σύστημα εξαγωγής

• Αντλία λαδιού και κάρτερ 

Καθάρισμα του κάρτερ κάθε 100.000 χλμ και πλύσιμο του χώρου λίπανσης με ειδικό υγρό – αντικατάσταση της αντλίας λαδιού και σωλήνα εισαγωγής λαδιού της τουρμπίνας

• Προσοχή! 

Σε συνθήκες χαμηλής θερμοκρασίας καλό είναι, κατά την εκκίνηση, να λειτουργεί ο κινητήρας λίγα λεπτά σε χαμηλές στροφές πριν την κανονική χρήση, ώστε το λάδι να αναπτύξει την θερμοκρασία που πρέπει και να διασφαλιστεί η σωστή λίπανση της τουρμπίνας.

Αν διαπιστωθεί παρουσία νερού στο λάδι (κάτι που πιθανότατα οφείλεται σε καμμένη φλάντζα), αυτό μπορεί να οδηγήσει σε μείωση της διάρκειας ζωής ή και βλάβη της τουρμπίνας λόγω κακής λίπανσης.

Βλάβες, αιτίες και τρόποι αντιμετώπισης

Οι βλάβες που μπορούν να παρουσιαστούν στο turbo αυτοκινήτων ΙΧ τουρμπίνες προέρχονται κατά κύριο λόγο από την κακή συντήρηση και λειτουργία του και αυτά είναι τα σημεία που θα πρέπει να προσέξουμε.

Μια βλάβη στο τούρμπο εντοπίζεται κυρίως ακουστικά, καθώς το “μούγκρισμα” της μηχανής αλλάζει. Ένας ήχος διαφορετικός απ’ αυτόν που έχει συνηθίσει το αυτί μας, πρέπει να μας ανησυχήσει. Οι πιθανές βλάβες που μπορεί να παρουσιαστούν είναι:

1. Φραγμένα συστήματα εισαγωγής και εξαγωγής, δηλαδή μειωμένη ή φραγμένη διατομή των σωληνώσεων από ακαθαρσίες.

2. Ο συμπιεστής δεν λειτουργεί. Σε αυτή τη περίπτωση χρειάζεται λεπτομερής έλεγχος για να αντιμετωπιστεί η αιτία. Ελέγχουμε τους κυλίνδρους και τα συστήματα εισαγωγής & εξαγωγής για τυχόν σκουπίδια.

3. Κατεστραμμένη τουρμπίνα. Η βλάβη αυτή προκαλείται από σκουπιδάκια που προέρχονται από τους κυλίνδρους ή την εξαγωγή. Ελέγχουμε ολόκληρο το σύστημα και καθαρίζουμε την εξάτμιση.

4. Φθορά των κουζινέτων τουρμπίνας. Είναι μια σοβαρή βλάβη, η οποία εντοπίζεται εύκολα από την αλλαγή του ήχου της μηχανής. Αν η φθορά των κουζινέτων είναι μεγάλη, υπάρχει κίνδυνος τριβής του κομπρεσέρ (cartridge) στο κάλυμμά του, το οποίο με τη σειρά του οπωσδήποτε θα παρασύρει τρίμματα αλουμινίου μέσα στους κυλίνδρους. Βασική αιτία της φθοράς των κουζινέτων του τούρμπο είναι η έλλειψη σωστής λίπανσης, που οφείλεται ή στη χαμηλή πίεση λαδιού ή σε φράξιμο σωλήνων του λαδιού ή σε λάδι κακής ποιότητας.

Η ποσότητα και η πίεση του αέρα στη μηχανή θα πρέπει να είναι σύμφωνα με τις οδηγίες του κατασκευαστή. Η πτώση της πίεσης του αέρα μπορεί να οφείλεται σε βρώμικο ή φθαρμένο συμπιεστή, σε χαλασμένη τουρμπίνα, σε διαρροή στο σύστημα εισαγωγής ή εξαγωγής ή σε ανεπαρκή καύσιμα. Αντίθετα, η αυξημένη πίεση αέρα μπορεί να οφείλεται σε υπερβολικά πολλά καύσιμα ή σε χαλασμένο σύστημα ψεκασμού. Στις παραπάνω περιπτώσεις ελέγχουμε την αντλία ψεκασμού, τα μπεκ και την βαλβίδα ανακύκλωσης καυσαερίου. Αν δεν υπάρχει βλάβη στο σύστημα ψεκασμού, ελέγχουμε ολόκληρο το τούρμπο.

Λάδια μέσα στο κύκλωμα του turbo

Σε περίπτωση που έχουμε λάδια στο κύκλωμα του turbo και τραβώντας το σωληνάκι των αναθυμιάσεων παρατηρούμε αναθυμιάσεις, τότε χρειάζεται επισκευή ο κινητήρας. Πιθανές αιτίες βλάβης: κολλημένα ελατήρια, βαλβίδες, ωστήρια ή φαγωμένοι κύλινδροι οβάλ. Άν υπάρχει μεγάλη διαφορά συμπίεσης μεταξύ των κυλίνδρων, τότε είναι πιθανό να έχει τρύπα στο πιστόνι του κυλίνδρου με τη χαμηλότερη συμπίεση.

Σε περίπτωση που έχουμε λάδια στο κύκλωμα του turbo και τραβώντας το σωληνάκι των αναθυμιάσεων δεν παρατηρούμε αναθυμιάσεις, τότε ο κινητήρας έχει κατεστραμμένα τσιμουχάκια και καίει λάδια. Τα λάδια εισέρχονται μέσα στο θάλαμο καύσης μαζί με το καύσιμο και εν συνεχεία η βαλβίδα EGR, που ανακυκλώνει τα καυσαέρια, εφ’όσον είναι καμμένα τα τσιμουχάκια, όταν “βλέπει” λάδι στον θάλαμο καύσης το πάει μαζί με τα καυσαέρια στη πολλαπλή εισαγωγής και κατ’ επέκταση μέσα στο κύκλωμα του turbo. Απαιτείται επισκευή του άνω μέρους κινητήρα: κεφαλάρι, τσιμουχάκια κλπ.

Σε περίπτωση που ο άξονας της τουρμπίνας έχει κενά τότε έχουμε ζημιά από ελλιπή λίπανση, η οποία μπορεί να οφείλεται σε βουλωμένο/μερικώς φραγμένο σωλήνα λαδιού ή βλάβη/μειωμένη απόδοση αντλίας λαδιού.

Σε περίπτωση που παρατηρούμε και νερό μαζί με λάδι στο κύκλωμα turbo αυτό οφείλεται σε καμμένη φλάντζα κινητήρα.

Όλες οι παραπάνω βλάβες μπορούν να οδηγήσουν στην καταστροφή μιας καινούριας τουρμπίνας ακόμα και μετά από σύντομο χρονικό διάστημα λειτουργίας. Η Eco Diesel, σε συνεργασία με τους κορυφαίους προμηθευτές στην Ευρώπη, μπορεί να σας προσφέρει ασυναγώνιστες, καλύτερες τιμές πώλησης τουρμπίνας, καινούρια ανακατασκευής, συμβάλλοντας έτσι στην οικονομία καυσίμου και την μέγιστη απόδοση στον κινητήρα σας.

Σε κάθε μια από τις προηγούμενες περιπτώσεις θέλει “άνοιγμα” ο κινητήρας για να εξακριβωθούν τα ακριβή αίτια, αλλά και για την αποκατάσταση της βλάβης, οπότε απαιτείται η συμβολή εξειδικευμένου μηχανικού για το λύσιμο του κινητήρα και ρεκτιφιέ κινητήρων για την επισκευή.

Τέλος, να σημειωθεί ότι η επισκευή τουρμπίνα πετρελαίου επισκευή turbo πετρελαίου κρίνεται ασύμφορη, και αναποτελεσματική τις περισσότερες φορές.

Οι κυριότερες βλάβες των τουρμπινών και οι αιτίες τους  

Turbo Actuator

Ο ηλεκτρονικός ενεργοποιητής στροβιλοσυμπιεστή (Turbocharger Electronic Actuator) ελέγχει την έξοδο ώθησης του υπερσυμπιεστή. Χρησιμοποιείται σε υπερσυμπιεστές μεταβλητής γεωμετρίας, οι οποίοι είναι εξοπλισμένοι με κινητά πτερύγια που καθορίζουν την κατεύθυνση της ροής των καυσαερίων. Ο ενεργοποιητής λειτουργεί ως ανακουφιστική βαλβίδα που μπορεί να ρυθμίσει την κατεύθυνση των πτερυγίων και επομένως την κατεύθυνση της εξάτμισης. Αυτό γίνεται με τη βοήθεια της πίεσης ώθησης του πρωτεύοντος υπερσυμπιεστή και του κενού μέσα στην πολλαπλή εισαγωγής. Ο ενεργοποιητής ελέγχεται από τη μονάδα ελέγχου κινητήρα, η οποία μετρά την ταχύτητα και το φορτίο στον κινητήρα.

Σε χαμηλά rpms, το φορτίο είναι χαμηλό και ο ενεργοποιητής διατηρεί τα πτερύγια κλειστά. Σε υψηλότερα φορτία, η πίεση ώθησης είναι υψηλότερη και έτσι ο ενεργοποιητής ανοίγει τα πτερύγια για να επιτρέψει στα καυσαέρια να ρέουν πάνω από την πτερωτή. Αυτό προκαλεί την περιστροφή της πτερωτής σε υψηλή ταχύτητα, αυξάνοντας έτσι την πίεση στην πολλαπλή εισαγωγής.

Ένας ελαττωματικός ηλεκτρονικός ενεργοποιητής θα προκαλέσει το άνοιγμα των πτερυγίων ακόμη και σε χαμηλά φορτία ή αδυναμία ανοίγματος των πτερυγίων όταν το φορτίο είναι υψηλό. Αυτό θα προκαλέσει απώλεια της ισχύος του αυτοκινήτου σας και η λυχνία του κινητήρα (check engine) στο ταμπλό σας θα ανάψει. Η βλάβη θα αντιστοιχεί σε ελαττωματικό actuator του υπερσυμπιεστή και πρέπει να αντικατασταθεί αμέσως για να αποφευχθεί τυχόν περαιτέρω βλάβη του υπερσυμπιεστή και του κινητήρα. Στην Eco Diesel διαθέτουμε μια μεγάλη ποικιλία ηλεκτρονικών ενεργοποιητών στροβιλοσυμπιεστή για κάθε μάρκα και μοντέλο αυτοκινήτου.